Hoppa till innehåll
Kunskapsabonnemangets arkiv

Kunskapsabonnemangets arkiv

  • Varför har vi publicerat detta arkiv?
  • Startsida
  • Mer från Samarbetsdynamik AB
  • Abonnemangsrapporter
  • Andra rapporter
  • Presentationer på Prezi
  • Våra häften
  • Organisatorisk och social arbetsmiljö
  • Bloggar
    • Bloggar från 2022
    • Bloggar från 2021
    • Bloggar från 2020
    • Bloggar från 2019
    • Bloggar från 2018
    • Bloggar från 2017
    • Bloggar från 2016
    • Bloggar från 2015
    • Bloggar från 2014
    • Bloggar från 2013
    • Bloggar från 2012
    • Bloggar från 2010
  • Framtidskonferensen 2006
  • Grundläggande resonemang
    • Grundantaganden
    • Metodologi – utforskande samtal
    • Utvärderingars värde som beslutsunderlag
    • Mainstream ifrågasatt
  • En inkongruent mainstream
    • 1-7
      • 1. Verkligheten “blir till” när vi studerar den
      • 2. Förenlig förståelse är möjlig
      • 3. Vetenskapen behöver demokratiseras
      • 4. Samarbetsmönster går att upptäcka
      • 5. Tjänstedominant logik istället för varudominant
      • 6. Ett nytt organisatoriskt landskap
      • 7. Utvärderingars värde som beslutsunderlag
    • 8-15
      • 8. Pull istället för push
      • 9. Människans som autonom aktör istället för en stereotyp
      • 10. Professionellt kunnande istället för New Public Management (NPM)
      • 11. Interaktioner formar identiteten
      • 12. De nya arbetsmiljöriskerna
      • 13. Utforskande samtal förändrar samspelet
      • 14. Den sociala förmågan – en outnyttjad resurs
      • 15. Nya krav på kompetens och kompetensutveckling
    • 16-20
      • 16. Ekonomins grundläggande tankefel
      • 17. Allmänningen är demokratins grundmetafor
      • 18. Större inflytande än bara genom röstning
      • 19, Synergi kan vara både negativ och positiv
      • 20. Vinster har ett pris. De kan leda till välfärd men också till ofärd.
  • Samarbetspartners
    • Ellerr
    • Givande samtal om samverkan
    • Föreningen Apertum
    • Centrum för Studier av Militär och Samhälle
  • Videopresentationer
  • Texter av Jose Luis Ramírez
  • Webbresurser
  • Integritetspolicy
5. Tjänstedominant logik istället för varudominant

Kunskapsspridning och kunskapsgenerering av interaktiva tjänster

Ett av mänsklighetens stora utvecklingssprång skedde genom Upplysningen på 1700-talet. Många av de ambitioner som vi i dag uttrycker i…

Bengan1 oktober, 20106 juni, 2021
1. Verkligheten “blir till” när vi studerar den

Nya utmaningar i kunskapsproduktionen

Modern vetenskap visar att många av de grundantaganden som styrt vårt tänkande och vår analys av dessa fenomen är föråldrade…

Bengan1 oktober, 20105 juni, 2021
10. Professionellt kunnande istället för New Public Management (NPM)

Governance – konsten att leda självständiga människor

I engelskan finns ett ord ”governance” som fått allt större användning. Man kan närmast översätta det med ”övergripande styrning och…

Bengan1 oktober, 20109 juli, 2021
9. Människans som autonom aktör istället för en stereotyp

Det svenska alternativet – att värna om den samlade medarbetarkraften

Ett inspel på våra seminarier, där vi diskuterat arbetslivet förändrade villkor, har varit Ronald Inglehart och Christian Welzels diagram. De…

Bengan30 september, 20108 juli, 2021
6. Ett nytt organisatoriskt landskap

Den svenska modellen för organisationsförändringar

De argument som olika förändringsförslag bygger på bör, just här i Sverige, vara tillräckligt klargörande och trovärdiga för att kunna…

Bengan10 september, 20106 juli, 2021
17. Allmänningen är demokratins grundmetafor

Allmänningens grunder

Det låter ofta som om planer och andra ekonomiska resonemang som ligger till grund för olika åtgärder skulle vara neutrala…

Bengan2 augusti, 201013 juli, 2021
13. Utforskande samtal förändrar samspelet

Förvirringens rötter

Vi brukar säga att vi, när vi behandlar organisations- och samverkansfrågor, verkar gripa tag i Midgårdsormens svans. När vi börjar…

Bengan2 augusti, 201011 juli, 2021
5. Tjänstedominant logik istället för varudominant

Kampen mellan myter om vetenskaplighet och beprövad erfarenhet

Interaktiva tjänster bygger på idén att klienten skall “förändra” sig själv och sin situation genom samarbetet med tjänstegivaren. Ett vanligt…

Bengan5 juni, 20105 juli, 2021
15. Nya krav på kompetens och kompetensutveckling

Hur kan forskningen bidra till industrins kompetensutveckling – Reflektioner efter två konferenser som har behandlat detta ämne

Det är en ganska naturlig uppfattning att forskning och vetenskap skall bidra till att man i industrin får ökad kompetens…

Bengan9 augusti, 200911 juli, 2021
8. Pull istället för push

Lean produktion – en ”svensk” framgångsmodell eller en återgång till taylorismen?

I diskussioner som förs om praktikdriven forskning dyker det då och då upp frågan om ”koncepts”. Koncepts uppfattas då som…

Bengan6 augusti, 20097 juli, 2021
7. Utvärderingars värde som beslutsunderlag

Studien av operatörsmedverkan på SSAB i Borlänge – ett bidrag till den nya kunskapsproduktionen

Idéhistoriker har sedan länge diskuterat humanioras kris vid universitet och högskolor. Nyligen publicerades en artikel av Anders Burman i SvD…

Bengan1 augusti, 20097 juli, 2021
5. Tjänstedominant logik istället för varudominant

Om frustrationen över att inte få gehör för kunskaper om interaktiva fenomen.

När vi tittar tillbaka på en trettioårig yrkesverksamhet så finner vi att vi konsekvent har utgått från tanken på oss…

Bengan5 juli, 20095 juli, 2021

Sidnumrering för inlägg

Föregående 1 … 37 38 39 40 Nästa

Monica Hane

Ölsdalen 693 91 Degerfors.

Telefon 0709 689 489

Drivs med WordPress | Tema: Justread av GretaThemes.